MENU
PDF Opties

Wat hebben we daarvoor gedaan

Beleidsveld Kunst en cultuur

  • Door COVID-19 en bijbehorende coronamaatregelen heeft het culturele leven in Purmerend vanaf maart 2020 voor een groot deel stil gelegen. Tijdens de lockdown perioden waren culturele instellingen gesloten en mochten amateurkunstverenigingen niet bij elkaar komen. In de andere maanden konden culturele instellingen slechts met een beperkte bezoekerscapaciteit open en mochten verenigingen alleen onder strikte voorwaarden bijeenkomen.
  • In het najaar 2020 is een steunpakket COVID-19 voor het lokale culturele veld in Purmerend gepresenteerd, waardoor een groot deel van de coronaschade bij instellingen en verenigingen is gedekt en is gewerkt aan financieel gezonde culturele instellingen.
  • Voorstellingen van de Purmaryn zijn grotendeels verschoven naar 2021-2022 en het trouwe publiek wordt middels directe communicatiemiddelen en de sociale media op de hoogte gehouden.
  • Door COVID-19 hebben veel instellingen en verenigingen hun aanbod op alternatieve en creatieve wijze vormgegeven in 2020. Culturele lessen in het onderwijs, cursussen etc. zijn digitaal aangeboden, nieuw aanbod is ontwikkeld en het culturele leven in Purmerend was meer zichtbaar op sociale media. Ook onder andere Reuring Festival is grotendeels digitaal georganiseerd, waarbij optredens werden uitgezonden via .
  • Tijdens lockdown perioden kon een cultureel aanbod aan kwetsbare mensen worden geboden, zodat juist deze groepen bijeen konden komen. Daarnaast was er vanuit de culturele instellingen (zoals Bibliotheek Waterland) speciale aandacht voor eenzame ouderen.
  • Er is ingezet op de versterking van het onderwijs met cultuur. De eindmusicals zijn in verband met COVID-19 via RTV Purmerend uitgezonden i.p.v. georganiseerd in De Purmaryn. Daarnaast is aan culturele instellingen gevraagd een digitale les te verzorgen die het onderwijs kan inzetten. Het materiaal wordt eind 2020/begin 2021 opgeleverd.
  • De samenwerking binnen de Metropoolregio Amsterdam is in 2020 geïntensiveerd door de nauwe samenwerking t.b.v. het provinciaal noodfonds voor het culturele veld.
  • Met P3 en de Muziekschool is gewerkt aan een ontwerp voor een integraal muziekcentrum in het gebouw van P3.
  • Er is gewerkt aan een ontwerp voor de backstage van De Purmaryn en het integreren van het naastgelegen Kerkstraat 18.

Beleidsveld Sport en recreatie

  • Algemeen: De rol van corona
    De wereld, Nederland, Purmerend, er is met de uitbraak van de coronacrisis veel fundamenteel gewijzigd. Onzeker is hoe lang deze crisis aanhoudt; een crisis die de activiteiten op het gebied van sport, bewegen en gezonde leefstijl herdefiniëren: inhoudelijk en bedrijfsmatig. Veel van de activiteiten moesten aangepast worden of kwamen te vervallen. Sportverenigingen staan, los van trainingen, op dit moment nog grotendeels stil en het (voorgezet) onderwijs kan waarschijnlijk pas na de zomer voorzichtig weer opstarten. Te zien is dat burgers op dit moment andere keuzes maken rondom sport, bewegen, recreatie en gezonde leefstijl. Doen wat kan en overleven tot betere tijden. Ondanks deze situatie is aan veel van de “wat gaan we daarvoor doen” afspraken invulling gegeven.
  • We zetten in op de versterking van het onderwijs met sport en cultuur
    Dit is opgenomen binnen de pijler “vaardig in bewegen” van het lokale sportakkoord dat in mei 2020 is ondertekend. Inmiddels zijn alle betrokken partners hard aan het werk om de vertaling van de ambities naar de hoe vraag invulling te geven. Aansluitend is ingezet op de onderwijsagenda waarin sport en cultuur uitvoerig zijn opgenomen. Door hierop in te zetten is inmiddels een sterke verbinding ontstaan tussen partijen op de gemeenschappelijke beleidsvelden.
  • We gaan een lokaal sportakkoord opstellen
    Het lokaal sportakkoord is opgesteld en in mei 2020 door de betrokken partners ondertekend waarmee de gemeente middelen van het Rijk vanuit het Nationaal Sportakkoord heeft ontvangen. Binnen het lokaal sportakkoord wordt ingezet op de pijlers, Inclusief sporten bewegen, Duurzame sportinfrastructuur, Vitale sport- en beweegaanbieders, Positieve sportcultuur en Vaardig in bewegen. Inmiddels is samen met de partners een start gemaakt met de realisatie van de ambities zoals benoemd in het lokaal sportakkoord.
  • We onderzoeken de mogelijkheid voor het aanbieden van 2 x 45 minuten bewegingsonderwijs
    Januari 2020 is de wet aangenomen waarin 2 x 45 minuten bewegingsonderwijs per groep wordt vereist. Er is drie jaar de tijd om dit te organiseren. De proef om 2 x 45 minuten zaalhuur aan te bieden voor het opgegeven aantal groepen 3 t/m 8, wordt voortgezet. Zo krijgt nu iedere school per groep 2 x 45 minuten zaalhuur aangeboden. Vijf scholen bieden minder dan 2 x 45 minuten bewegingsonderwijs aan. De reden hiervan is de afstand tot de gymlocatie (De Vaart) welke veel tijd in beslag neemt. Op alle scholen worden de lessen bewegingsonderwijs gegeven door een vakleerkracht (afgeronde ALO-opleiding) of een vakspecialist. Op 12 scholen geven de vakleerkrachten 1x per week de groepen 1/2 bewegingsonderwijs.
  • Wij gaan met het onderwijs in gesprek over bewegend leren
    Ongeveer 500 docenten zijn in januari op een studiedag geïnspireerd over bewegen op school met als gevolg dat 22 scholen € 300,- subsidie bewegen op school hebben ontvangen. Hiervoor hebben ze een kort beleidsplan ingeleverd over wat zij gaan doen in 2020/2021. Een vijftal scholen heeft een externe ingehuurd om hen in 2020 te blijven inspireren op bewegen op school. Bij is een bovenschoolse werkgroep gevormd op dit thema, onder leiding van een specialist. heeft ook in 2020 extra bijeenkomsten over bewegend leren gehouden met de leerkrachten, op eigen initiatief. Ongeveer vijf scholen hebben hun problemen met inactiviteit/ruzies op het schoolplein structureel aangepakt en opgelost. Eind 2020 zijn er met tweederde van de scholen gesprekken geweest over de voortgang bewegend leren (en de andere gezondheidsthema’s) met de -regisseur. Naast de JOGG-regisseur, beleidsmedewerkers onderwijs houdt ook het hoofd bewegingsonderwijs van Spurd dit thema onder de aandacht bij de scholen.
  • Breedtesport bevorderen met topsport en het ondersteunen van topsporters
    Talent en topsport is in het lokaal sportakkoord buiten beschouwing gelaten maar met de kanttekening dat dit wel invulling behoeft. Het ondersteunen van talent en topsport kan pas goed invulling krijgen na een gedegen participatie van alle betrokken partijen. De focus op de andere pijlers binnen het sportakkoord en de intrede van corona heeft erin geresulteerd dat dit nog invulling behoeft.
  • Onze sportverordening herzien
    In navolging op het sportakkoord en de ontwikkeling van de sportvisie moet de sportverordening nog herzien worden. Door de coronaperiode en de focus op andere zaken van de benodigde participanten maakt dat er geen aanvang is gemaakt met de herziening.
  • Wij investeren in het onderhoud van onze sportaccommodaties
    De aangegeven vervangingsinvesteringen 2020 voor de sportaccommodaties zijn veelal uitgevoerd. Betreffende de duurzaamheid van de panden hebben de gemeentelijke binnensportaccommodaties bijna allemaal label A. Slechts één accommodatie heeft nog energielabel B. Dezelfde ambitie ligt er voor gemeentelijke en niet gemeentelijke buitensportaccommodaties. Deze ambitie zal via de pijler Duurzame sportinfrastructuur van het lokale sportakkoord invulling krijgen.
    Het uitgevoerde onderzoek, ingezet door Spurd, aangaande het sportaanbod en de sportaccommodaties evenals de resultaten van de rekenkamercommissie geven zicht op de huidige sportaccommodaties en de wensen. Deze uitkomsten vormen de inzichten voor de nog op te stellen sportaccommodatievisie. Verder is er een eerste aanzet gegeven tot het onderzoeken, inzichtelijk maken en optimaliseren van de toegankelijkheid bij de verschillende sportaccommodaties.

Beleidsveld Wijkmanagement

  • Buurten en wijken zijn ‘schoon, heel en veilig’. Purmerenders doen meer zelf aan het onderhoud van hun wijk en zijn actief in hun buurt. Zij hebben invloed op de ontwikkeling van de buurt en vinden daar voldoende mogelijkheden om elkaar te ontmoeten.
  • Ondanks de pandemie en het thuiswerken is wijkmanagement goed in verbinding geweest met bewoners en ondernemers van Purmerend. De wijkmanager heeft de verbinding gelegd bij maatschappelijke en fysieke ontwikkelingen (wonen, jeugd, veiligheid, leefbaarheid, openbare ruimte) door partijen bij elkaar te brengen.
  • Vanuit overzicht over de wijkgebeurtenissen en wijkbehoeften heeft Wijkmanagement de nodige adviezen aan de organisatie gegeven en als vraagbaak gediend.
  • Door de korte lijnen met de uitvoerende organisatie zijn meldingen, verzoeken en klachten uit de wijk snel en adequaat opgelost.

Beleidsveld Jeugd

  • We hebben gemerkt dat de POH GGZ Jeugd bij de huisartsen veel hulpverlening zelf kunnen ondervangen. Vandaar dat we in overleg met de huisartsen hebben besloten om in 2020 structureel 1 fte extra te financieren. Met de inzet van POH-ers willen we kinderen met psychische problemen snel en laagdrempelig hulp bieden en als het kan voorkomen dat ze naar specialistische jeugdhulp worden doorverwezen.
  • De SMI-regeling is in december 2020 in de gemeenteraad geëvalueerd en de verordening is op een aantal punten aangepast.
  • Buurtgezinnen slaat bijzonder goed aan in Purmerend. Om alle aanvragen te kunnen verwerken, is het aantal uren van de coördinator in 2020 structureel uitgebreid van 12 naar 18 uur per week. Dit maakt dat er minstens 14 gezinnen jaarlijks aan elkaar gekoppeld kunnen worden en dit aantal was in september 2020 al behaald. Speciaal voor de corona – een periode die ook voor gezinnen met jonge kinderen heftig is – heeft Buurtgezinnen afgelopen zomer ‘vakantiegezinnen’ opgezet, in overleg met de gemeente. Gericht op tijdelijkheid, waardoor de drempel voor steungezinnen laag is.
  • Van 28 oktober tot en met 4 november 2020 hebben we meegewerkt aan de campagne “Open je wereld” waarbij aandacht is gegeven aan het tekort aan pleeggezinnen, werving van pleegouders en een blijk van waardering (in de vorm van een cadeaubon) aan de bestaande pleegouders. We hebben dit ook gedaan voor de Buurtgezinnen die er in onze gemeente zijn. We zien dit als een vorm van preventieve pleegzorg. Hierover is een krantenartikel verschenen.
  • Tevens zijn we in 2020 gestart met het vormgeven van de eerste contouren omtrent de nieuwe aanbesteding specialistische jeugdhulp waar pleegzorg een onderdeel van is.

Beleidsveld Onderwijs

  • In 2020 werden we geconfronteerd met COVID-19. In maart gingen de scholen dicht en werd er thuisonderwijs gegeven. De gemeente was verantwoordelijk voor de noodopvang. Samen met het onderwijs en de kinderopvang hebben we dit in goede banen geleid. Het gehele jaar heeft in het teken gestaan van COVID-19 en bij elke verandering van rijksbeleid hebben we in gezamenlijkheid aanpassingen gedaan. Hierdoor zijn niet alle geformuleerde ambities behaald.
  • De gemeente heeft samen met het basisonderwijs en Spurd een studiedag over bewegend leren georganiseerd in de binnenstad.
  • Om leesplezier te bevorderen ontvingen alle groepen 8 leerlingen het boek Koning van Katoren.
  • Ondanks de COVID-19 restricties konden we als gemeente samen met P3, RTV Purmerend en het basisonderwijs de groep 8 leerlingen toch voorzien van een afscheidsmusical door middel van opnames in P3 en latere uitzending van de musicals bij RTV Purmerend.
  • We zijn verder gegaan met het vormgeven van de onderwijsagenda. Hierin hebben we werkgroepen geformeerd om de onderwerpen in pijlers te verdelen. Zoals bijvoorbeeld de onderwijshuisvesting, waaruit een IHP naar voren is gekomen.
  • Binnen de pijler kunst en cultuur zijn de eerste stappen gezet om inhoud te geven aan kunst, cultuur en natuur- en milieueducatie en zijn we een verkenning gestart naar een facultatief online aanbod voor het basisonderwijs.
  • In najaar 2019 zijn we gestart met het Watermusicproject in de wijken Wheermolen en Overwhere. Tijdens de lockdown hebben kinderen online muzieklessen gehad en konden de kinderen in de zomer en herfst toch online presentaties geven. Daarnaast is het project in het schooljaar 20-21 uitgebreid, zodat meer kinderen (ruim 90) hier aan kunnen deelnemen.
    https://www.youtube.com/watch?v=NJv6dK8SZ7M&feature=youtu.be
    https://youtu.be/64oZTFtgZyU
  • De ouder-taalcafe’s in het basisonderwijs zijn uitgebreid naar een totaal van 6.
  • In totaal zijn er 23 van de 28 scholen over op water drinken. Scholen hebben daarnaast behoefte aan een watertappunt op het schoolplein zodat kinderen ook tijdens het buitenspelen water kunnen drinken. In dit kader is een subsidie beschikbaar gesteld vanuit de gemeente, Rabobank en Univé. Hiermee hebben 11 basisscholen een watertappunt gekregen.
  • Op elke peuteropvang locatie wordt twee keer een half uur peutergym gegeven door Spurd.
  • De meeste aanbieders van peuteropvang voldeden per 1 augustus 2020 aan het 960-uursaanbod van en een enkeling al per 1 januari 2020. De coronamaatregelen zorgden ervoor dat de kinderopvang een deel van het jaar alleen open was voor noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep en voor kwetsbare kinderen. Enkele locaties konden hierdoor niet per 1 augustus 2020 voldoen aan de nieuwe uursnorm van VVE. Als er bij de inspectie sprake was van een overtreding op dit onderwerp, dan heeft de gemeente de gelegenheid geboden om wel te voldoen. Per 1 januari 2021 voldoen alle peuteropvanglocaties met VVE aan de 960-uursnorm.
  • Het privacy convenant Thuiszitters is in april 2020 ondertekend door alle gemeenten in de regio en door alle schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden en . Dit instrument is bedoeld om afspraken te maken rondom uitwisseling van gegevens tussen het Samenwerkingsverband, de schoolbesturen en de gemeenten. Dit convenant vloeit voort uit het document Thuiszittersaanpak, wat is ondertekend door alle partijen in april 2018. Het is belangrijk dat een leerling die langdurig verzuimt, goed begeleid wordt en er uitwisseling is met de juiste partners van jeugdzorg, onderwijs en leerplicht. Om met elkaar samen te werken aan het terugdringen van thuiszitters en voortijdig schoolverlaters is dit convenant een randvoorwaarde.
  • De inzet van leerplicht op het primair onderwijs is geïntensiveerd. Er is een pilot op een aantal scholen gestart, samen met loket jeugd. De scholen zijn onze ogen en oren en hoe eerder de signalen worden gedeeld hoe eerder er gekeken kan worden wat er nodig is voor de jongere en het gezin. Daarmee kan de school ondersteund worden ten gunste van de kinderen.
  • Afgelopen jaar was de start van een nieuw vierjarige projectperiode in het kader van het regionale programma Voortijdig School Verlaten () en jongeren in kwetsbare (onderwijs) positie. Gemeenten, VO en MBO onderwijsinstellingen uit de agglomeratie Amsterdam hebben een nieuw meerjarenplan opgesteld voor de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongeren, ook richting arbeid. De VO, MBO instellingen en de gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland trekken samen op in de concretisering van dit meerjarenplan in een meerjarigplan van aanpak.
  • De aanpak van het jongerenloket op de scholen met kwetsbare leerlingen is verder geïntensiveerd. We trekken samen met deze scholen op om de overstap van school naar arbeid te verstevigen en we werken daarin samen met verschillende interne en externe partners zoals team leerplicht, team WMO-psych en Werkom.
  • We hebben een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opgesteld. Hiervoor zijn alle scholen bezocht en is middels een scorekaart inzichtelijk gemaakt of er op korte of middellange termijn een investering in huisvesting nodig is. In februari 2021 is dit aan de raad aangeboden.
  • Door de slechte staat van het bijgebouw van de boerderij aan Trimpad 1 is sloop onontkoombaar. De boerderij aan het Trimpad 1 is gesloopt en de loods voor de NME en IVN is in gebruik genomen.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

  • In 2020 hebben we samen met de aanbieders van Wmo-maatwerkvoorzieningen een inkoopprocedure doorlopen om tot nieuwe contracten voor hulp bij het huishouden, individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf te komen. Gemeenten zijn op basis van de AMvB reële prijs verplicht te onderbouwen hoe de reële kostprijs/tarieven tot stand zijn gekomen. De is in 2017 in werking getreden en was dus nog niet van kracht tijdens de vorige inkoopprocedure/contracten. Het objectief onderbouwen van de tarieven heeft geleid tot een lichte stijging van de producten HBH, individuele begeleiding regulier, dagbesteding en kortdurend verblijf en tot een daling van het tarief individuele begeleiding specialistisch.
  • Aangezien het niet altijd mogelijk is om zonder hulp van de overheid tot een oplossing te komen hebben we in 2020, net als in 2019, een toenemend beroep gezien op de Wmo maatwerkvoorzieningen hulp bij het huishouden en individuele begeleiding. De toename van het aantal indicaties, veroorzaakt door vergrijzing, extramuralisering en het landelijk ingevoerde abonnementstarief (vaste maximale eigen bijdrage Wmo van € 19,00 per maand) heeft ertoe geleid dat het geraamde bedrag in de begroting voor individuele begeleiding onvoldoende is gebleken.
  • Inwoners van de gemeente Purmerend waren in 2019 zeer tevreden over de uitvoering van de Wmo door de gemeente. Dit bleek uit het in juni 2019 gehouden Cliëntervaringsonderzoek Wmo. Dit onderzoek is in 2020 niet uitgevoerd vanwege de coronacrisis. Er zijn in 2020 echter geen signalen die erop wijzen dat inwoners minder tevreden zijn. In 2021 zal het onderzoek weer worden uitgevoerd.
  • ZCN voert het aanvullend openbaar vervoer uit voor regio Waterland. We zien sinds de start van de coronacrisis een sterke afname in het gebruik van vervoer. ZCN is de eerste maanden van de crisis financieel gecompenseerd. Voor de overige maanden is de gemeente met ZCN in gesprek. De verwachting is dat de totale kosten van 2020 binnen de begroting blijven.
  • Per 1 januari 2020 is Handicare gecontracteerd voor het bieden en plaatsen van trapliften. Dit contract is tot stand gekomen na een regionale aanbesteding van de regio Zaanstreek-Waterland. Er is sprake van een stijging in het aantal verstrekte trapliften. Dit komt waarschijnlijk mede door het abonnementstarief, de vergrijzing en de druk op de huidige woningmarkt waardoor mensen niet kunnen doorstromen naar een gelijkvloerse woning, zodra dit nodig is.
  • Het nieuwe contract voor hulpmiddelen kenmerkt zich door een hoger onderhoudstarief en een lager aankooptarief ten opzichte van het vorige contract dat tot 1 april 2020 geldig was. Aangezien wij tijdig op de hoogte waren van deze nieuwe tarieven hebben wij hier bij het opstellen van de begroting 2020 al rekening mee kunnen houden en blijven de uitgaven voor hulpmiddelen binnen de begroting.
  • Sinds juli 2019 is de rol van toezichthouder belegd bij GGD Amsterdam (daarvoor bij GGD Zaanstreek-Waterland). GGD Amsterdam kan Toezicht Wmo kwalitatief beter uitvoeren en voor een lager bedrag dan onder GGD Zaanstreek-Waterland het geval was. In 2020 is het product hulp bij het huishouden kwalitatief onderzocht door de toezichthouder. Hierover wordt u verder geïnformeerd middels het Jaarverslag 2020 Toezicht Wmo.
  • In 2020 hebben de portefeuillehouders Wmo uit de regio Zaanstreek-Waterland het samenwerkingsplan met Zilveren Kruis vastgesteld. Hierin zijn op de thema’s Ouderen en GGZ een aantal speerpunten geformuleerd welke wij de komende jaren verder willen uitwerken. Het doel van de samenwerking tussen gemeenten en zorgverzekeraar/zorgkantoor Zilveren Kruis is om voor onze inwoners een betere samenwerking tussen de Wmo, Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw) tot stand te brengen, zodat onze inwoners in de toekomst minder of geen hinder meer zullen ondervinden van de “schotten” die tussen de verschillende wetten bestaan.
  • Het Netwerk Dementie Zaanstreek-Waterland heeft in 2020 de voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een plan voor de komende jaren: het Plan ‘21-’25. Onder andere de cliëntreis is in kaart gebracht en er is een regioanalyse uitgevoerd. Bij het opstellen van het plan gaan ook de Dementie monitor mantelzorg en de Zorgstandaard Dementie uit 2020 gebruikt worden. Daarnaast zijn in 2020 de voorbereidingen getroffen voor het openen van een SlimoTheek in gemeente Purmerend. Een SlimoTheek is een uitleenpunt voor technologie die langer thuis wonen ondersteunt. Ouderen en hun mantelzorger kunnen producten lenen om thuis uit te proberen. Na de uitleenperiode brengen zij het product weer terug bij de SlimoTheek en kunnen zij het eventueel zelf aanschaffen.
  • Samen met onze welzijnspartners zijn activiteiten opgezet om mantelzorgers te informeren over de ondersteuning die ze kunnen krijgen en is deze ondersteuning gegeven. Daarnaast is er een nieuwe vorm van ondersteuning voor mantelzorgers ontwikkeld: respijthulp. Dit is ondersteuning voor korte periodes waarmee mantelzorgers (structureel) kunnen worden ontlast. Deze ondersteuning kan per 2021 ingezet worden. De verwachting is dat dit een goede aanvulling is op het bestaande aanbod van mantelzorgondersteuning.
  • Welzijnsorganisaties als Clup Welzijn, MEE Cliëntondersteuning en WelzijnWonenPlus zijn door de coronasituatie gedwongen geweest de manier van werken aan te passen. De innovatieve en creatieve instrumenten met name op het gebied van digitalisering hebben gemaakt dat inwoners op ook een andere maar zeker positieve én dus blijvende wijze van maatschappelijke ondersteuning gebruik hebben kunnen maken.
  • Op de geconstateerde behoefte aan zichtbare en laagdrempelige inloop voor informatie, ondersteuning en ontmoeting is zowel in het winkelcentrum Gildeplein als in het Makadocentrum en in de Plantsoenstraat ingespeeld. De genoemde gerealiseerde inlopen zijn tevens bedoeld als uitvalsbasis voor de sociale wijkteams, wijkmanagement en wijkagenten.
  • Voorbereidingen voor een pilot respijthulp om de zwaarder wordende mantelzorg verder te ontlasten zijn gedaan om de vruchten daarvan te plukken in 2021.
  • Er wordt blijvend aandacht besteed aan het nog toegankelijker maken van de gemeente voor inwoners met een beperking, bijvoorbeeld door knelpunten in de openbare ruimte aan te pakken en bewustwording te vergroten.
  • Purmerend is Regenbooggemeente en is actief geweest in het vergroten van de veiligheid en sociale acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en intersekse personen (). Met o.a. Paarse Vrijdag hebben we scholen lespakketten aangeboden om seksuele- en genderdiversiteit bespreekbaar te maken. Daarnaast heeft er een Regenboogmaand plaatsgevonden met vooral online activiteiten om de acceptatie van LHBTI’s te bevorderen.
  • Beschermd Wonen / Maatschappelijke opvang
  • Er zijn regionale afspraken gemaakt om de uitgangspunten van de regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang verder tot uitvoering te brengen.
  • Een overkoepelend plan van aanpak in het kader van ‘Personen met Onbegrepen gedrag’ is opgesteld.
  • Mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg (ggz) nodig hebben, zijn aangemeld voor de Wlz en stromen uit financiering middels Beschermd Wonen (Wmo). Het financiële verdeelmodel wordt in 2021 nader bepaald.
  • Er is gewerkt aan het uitbreiden van aanbod voor mensen met complexe problematiek (Woonplek).
  • De prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersverenigingen zijn op het onderdeel wonen & zorg, ook gemaakt met de zorgpartners. Hier wordt in 2021 en verder uitvoering aan gegeven.
  • Actieplan een (t) huis een toekomst is opgesteld. Hier wordt in 2021 uitvoering aan gegeven.
  • Vanwege de corona restricties is de inloop aangepast, zowel fysiek (toevoegen van kas) als qua openingstijden. Dit wordt in 2021 gecontinueerd.
  • De nachtopvang is verplaatst naar de Zeevangstraat.

Beleidsveld Werk en inkomen

  • In 2020 is samen met Zaanstad en Werkom gestart met een verkenning naar de toekomst van Werkom en het uitwerken van scenario’s. De raad is meegenomen in de bevindingen in gezamenlijke raadsbijeenkomsten. Dit is de basis voor de verdere herijking die in 2021 wordt vervolgd.
  • In 2020 zijn voorbereidingen getroffen voor actualisering van het beleidsplan integrale schuldhulpverlening. In het eerste kwartaal 2021 wordt deze ter vaststelling aangeboden aan de raad.
  • In 2020 is in het kader van armoedebestrijding vooral inzet uitgegaan naar de ondernemers. Denk aan budgetcoaching en trajecten schuldhulpverlening.
  • In 2020 is er ingezet op de ontwikkeling van een aanbod op preventie en vroegsignalering binnen het loket schulddienstverlening.
  • Om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis, is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in het leven geroepen. Het kan hierbij gaan om bijstand in de kosten van levensonderhoud en/of bijstand voor bedrijfskrediet. Halte Werk voert voor de gemeente Purmerend deze werkzaamheden uit. De Tozo 1 kon aangevraagd worden voor de periode maart t/m mei, de Tozo 2 voor de periode juni t/m september en Tozo 3 vanaf oktober t/m maart 2021.

Aantal aanvragen

Tozo 1

Tozo 2

Tozo 3

nieuw

2.196

139

352

verlenging op vorige Tozo

-

606

526

  • Door de coronacrisis is voor het eerst sinds een aantal jaren het uitkeringenbestand gestegen met 4,5% tot 1.439. Dit is een landelijke trend. Tegelijkertijd zijn het aantal vacatures gedaald en moest een groot deel van de werkleertrajecten bij Werkom noodgedwongen tijdelijk worden stopgezet als gevolg van de corona-maatregelen. De kans is daardoor groot dat het langer duurt voordat mensen aan het werk komen.
  • De invoering van de nieuwe Wet Inburgering is uitgesteld naar begin 2022. Daardoor heeft de voorbereiding op een laag pitje gestaan. In 2020 hebben we ons vooral gericht op het verbeteren van de dienstverlening aan de zog. ‘ondertussengroep’. Deze ondertussengroep betreft de groep inburgeraars die vallen onder de huidige wetgeving. Gemeenten hebben financiële middelen ontvangen om hen nu al beter te ondersteunen in de geest van de nieuwe wet. De verbeteringen zitten vooral in de samenwerking met het netwerk (taalscholen, clup welzijn, bibliotheek, vluchtelingenwerk etc.) en het in beeld brengen van de doelgroep door hen op te roepen en te spreken. Daarnaast is er een coördinator aangetrokken die verder handen en voeten zal geven aan de dienstverlening en het te ontwikkelen loket inburgering in 2021 verder zal vormgeven.
  • In mei 2020 is de beleidsnotitie en het uitvoeringsprotocol Social Return herzien en vastgesteld door gemeente Purmerend (als contractant). Door deze herziening worden meer kansen gecreëerd. Tevens is sociaal inkopen (bijvoorbeeld bij Werkom) opgenomen.
  • Met betrekking tot Sociaal Rendement heeft gemeente Purmerend (als voorbeeld werkgever) in 2020 het landelijk quotum behaald.