De algemene middelen van de gemeente dekken de kosten van de programma's. Dit betreft middelen waar geen voorafgaand specifiek bestedingsdoel aan ten grondslag ligt. De algemene uitkering uit het gemeentefonds is de belangrijkste vrij besteedbare inkomstenbron voor de gemeente. Het Rijk bepaalt de hoogte van deze algemene uitkering. De gemeente kan ook zelf inkomsten genereren door het heffen van belastingen, waarvan de onroerendezaakbelasting de belangrijkste is. De opbrengst van belastingen kent, in tegenstelling tot heffingen als het rioolrecht en afvalstoffenheffing, geen vooraf bepaald bestedingsdoel en behoort tot de algemene dekkingsmiddelen. Overige vrij besteedbare middelen zijn de dividenden van deelnemingen en het renteresultaat verbonden aan de financieringsfunctie.
Tot de algemene dekkingsmiddelen behoren de baten en lasten van:
De uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op de decembercirculaire 2020.
De uitgavenontwikkelingen binnen de verschillende ministeries hebben direct gevolgen voor de groei en/of krimp (het accres) van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Najaar 2019 was het voorlopig accres voor 2020 vastgesteld op een (nominale) groei van 4,65%. Deze groei is in de loop van 2020 gedaald naar 4,62% (een daling van 0,03%). Tevens heeft de VNG met het kabinet afgesproken de accressen te bevriezen voor de jaren 2020 en 2021. Dat geeft in corona tijd rust en stabiliteit, zowel voor de gemeenten als de Rijksoverheid. Naar analogie van het accres is tevens het BCF plafond bevroren in die jaren.
In 2020 zijn drie circulaires verschenen (mei, september en december) over het financieel perspectief voor gemeenten. De belangrijkste ontwikkelingen uit deze circulaires stonden in het teken van:
De aandelen in Stadsverwarming Purmerend (SVP) zijn voor 100% in handen van gemeente Purmerend. Sinds 2012 is de deelneming gewaardeerd op € 38,27 miljoen (oorspronkelijk € 42,6 miljoen).
In 2020 zien we onder andere de volgende ontwikkelingen:
Ontwikkeling resultaat 2020:
In 2020 heeft de Stadsverwarming een resultaat na belastingen behaald van € 6,676 miljoen positief (2019: € 5,7 miljoen positief, inclusief een actieve belastinglatentie van € 0,55 miljoen). Dit bestaat uit een resultaat uit normale bedrijfsvoering van € 3,4 miljoen. Dit is € 1,1 miljoen beter dan de prognose uit november 2020. Dit komt door een wat hogere afzet aan het einde van het jaar (het beeld is dat dit komt door de lockdown) en diverse kleinere onderschrijdingen op kosten. Op de balans staat een na te betalen bedrag over 2015 aan van € 3,3 miljoen. Deze valt vrij. Tezamen vormt dit het resultaat. Conform afspraak met de Stadsverwarming zal na vaststelling van de jaarrekening 2020 van de winst over 2020 € 700.000, onder inhouding van de verschuldigde dividendbelasting, aan dividend worden uitgekeerd. Het overige deel van de winst na belasting, € 5,976 miljoen zal worden toegevoegd aan het eigen vermogen van de Stadsverwarming. Het groepsvermogen stijgt hierdoor onverdeeld naar € 24,9 miljoen (2019: € 18,9 miljoen)
Met de aandeelhouder is tevens afgesproken dat van de verwachte winsten in 2020 en 2021 maximaal jaarlijks € 700.000 aan dividend zal worden uitgekeerd. Het meerdere zal worden toegevoegd aan het eigen vermogen van Stadsverwarming om de solvabiliteit verder te verbeteren en een verlaging van de tarieven door te voeren.
PGR11 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 bijgesteld | Realisatie 2020 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 727 | -1.074 | 732 | 951 | 219 |
Baten | 152.350 | 154.284 | 161.270 | 161.718 | 448 |
Saldo | 153.077 | 153.211 | 162.002 | 162.669 | 667 |
De algemene dekkingsmiddelen laten per saldo een voordelige afwijking zien van € 667.000. Dit komt door € 219.000 lagere lasten en € 448.000 hogere baten. De afwijkingen worden hierna per onderdeel toegelicht .
Realisatie 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 bijgesteld | Realisatie 2020 | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
1 Lokale heffingen | |||||
Lasten | -75 | -43 | -43 | -43 | - |
Baten | 13.783 | 14.600 | 14.368 | 14.313 | -55 |
13.708 | 14.558 | 14.326 | 14.271 | -55 | |
2 Nog te bestemmen middelen | |||||
Lasten | - | -1.919 | - | - | - |
Baten | - | - | - | - | - |
- | -1.919 | - | - | - | |
3 Gemeentefonds | |||||
Lasten | -25 | - | -13 | -13 | - |
Baten | 136.045 | 136.953 | 143.951 | 144.539 | 587 |
136.020 | 136.953 | 143.939 | 144.526 | 587 | |
4 Eigen financieringsmiddelen | |||||
Lasten | 1.932 | 1.891 | 1.791 | 2.092 | 302 |
Baten | 995 | 577 | 849 | 819 | -30 |
2.927 | 2.468 | 2.640 | 2.911 | 272 | |
5 Deelnemingen | |||||
Lasten | -1.086 | -1.003 | -1.003 | -993 | 10 |
Baten | 1.527 | 2.154 | 2.101 | 2.110 | 9 |
441 | 1.151 | 1.097 | 1.117 | 19 | |
6 Incidentele baten en lasten | |||||
Lasten | -19 | - | - | -93 | -93 |
Baten | - | - | - | -64 | -64 |
-19 | - | - | -156 | -156 |
1. Lokale heffingen
De baten zijn € 55.000 lager dan begroot. Als gevolg van corona heeft het college gedurende 2020 verschillende stimuleringsmaatregelen genomen om de crisis draaglijker te maken. De lagere baten die hier worden gepresenteerd zijn inclusief de effecten van corona. In 2020 zijn de budgetten verminderd voor de onderdelen precariorechten (€ 150.000), reclamebelasting (€ 32.000) en toeristenbelasting (€ 50.000). Voor deze effecten wordt verwezen naar de corona bijlage.
3. Gemeentefonds
De uitkering uit het gemeentefonds is in 2019 verantwoord voor € 144,5 miljoen. Dit is incidenteel bijna € 0,6 miljoen meer baten dan begroot.
Uitkeringsjaar | Bijgestelde Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
2018 | - | 18.250 | 18.250 |
2019 | - | 88.879 | 88.879 |
2020 | 143.951.365 | 144.431.688 | 480.322 |
Totaal gemeentefonds | 143.951.265 | 144.538.817 | 587.452 |
Uitkeringsjaar 2020
Het resultaat van de algemene uitkering 2020 is op basis van de laatste specificatie Binnenlandse Zaken () € 144.431.688. Dit is € 480.322 hoger dan geraamd in de tweede tussenrapportage 2020. De hogere uitkering is veroorzaakt door een voordeel van € 361.445 uitdeling 3e tranche corona compensatie, een nadeel van € 139.496 voor uitname van diverse landelijke bijdragen (o.a. MijnOverheid en Digid, GDI, BRP en GBA) en een voordeel van € 258.373 op integratie/decentralisatie uitkeringen en de uitkeringsfactor (+2 punten) door bijstellingen in de maatstaven.
Nabetalingen over vorige jaren (2018 en 2019)
Alle afwijkingen zijn incidenteel van aard.
Compensatie gevolgen coronacrisis
Het kabinet heeft na de 2e Tussenrapportage 2020 een derde tranche van ruim € 1,1 miljard voor compensatie van de gevolgen van de coronacrisis beschikbaar gesteld. Deze compensatie is voor 2020 en deels 2021. Hieronder is de financiële vertaling en verdeling van de Rijkscompensatie 2020 voor Purmerend uiteengezet.
Onderwerp/uitdeling via | Circulaire | Periode | 2020 |
---|---|---|---|
Coronaproof verkiezingen (via DU) | September | 2020 | € 115.603 |
Subtotaal 01 Publiekdiensten |
|
| € 115.603 |
Lokale culturele instellingen (via AU) | September | Maart - december | € 548.560 |
Inhaal/uitstel zorg jeugdzorg (via AU) | September | Maart - december | € 182.102 |
Inhaal/uitstel zorg Wmo 2015 (via AU) | September | Maart - december | € 62.577 |
Continuïteit van zorg (via AU en IU) | December | Maart - december | € 128.771 |
Meerkosten jeugdwet en wmo (via DU) | September | Maart - december | € 393.895 |
Eigen bijdrage Wmo (via DU) | September | April en mei | € 119.128 |
Voorschoolse voorziening peuters (via DU) | September | Tem 8 juni | € 32.664 |
SW-bedrijven (via IU) | September | Maart - december | € 497.807 |
Noodopvang ouders cruciaal beroep (via DU) | September | Maart - juni | € 93.768 |
Buurt- en dorpshuizen (via AU) | September | Maart - december | € 81.882 |
Vrijwillgersorganisaties Jeugd (via AU) | September | Maart - december | € 32.034 |
Re-integratie van bijstandsgerechtigden (via AU) | December | Maart - december | € 122.677 |
Gemeentelijk schuldenbeleid en bijzondere bijstand (via AU) | December | Maart - december | € 90.628 |
Qurantaine ondersteuning (via AU) | December | Maart - december | € 19.369 |
Subtotaal 02 Samenleving |
|
| € 2.405.861 |
Parkeerbelasting (via DU) | September | Periode tot 1 juni | € 436.000 |
Subtotaal 05 Bereikbaarheid |
|
| € 436.000 |
Toezicht en handhaving (via AU) | September | Maart - december | € 215.059 |
Subtotaal 08 Veiligheid |
|
| € 215.059 |
Toeristenbelasting (via DU) | September | Periode tot 1 juni | € 12.000 |
Precariobelastingen markt- en evenementenleges (via DU) | September | Periode tot 1 juni | € 72.439 |
Opschalingskorting (via AU) | September | 2020 | € 321.195 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen |
|
| € 405.634 |
Totaal aan compensatie vanuit gemeentefonds voor 2020 |
|
| € 3.578.157 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat in de decembercirculaire 2020 extra compensatie is verstrekt van € 361.445 ten opzichte van de 2e Tussenrapportage (stand t/m 2e tranche € 3.216.711). Hierbij volgen we de algemene lijn: corona maatregelen dekken uit algemene reserve en bij compensatie weer terug laten vloeien.
Voor een aantal compensatiemaatregelen is de exacte verdeling en daarmee het bedrag per gemeente nog niet bekend c.q. opgenomen, omdat bijvoorbeeld voor het bepalen van de definitieve compensatie van de inkomstenderving over 2020 de afspraak geldt dat dit in 2021 gebeurt op basis van de vastgestelde jaarrekeningcijfers 2020. Het gaat om de volgende compensatiemaatregelen:
De financiële compensatie voor bovengenoemde maatregelen voor 2020 uit het nieuwe aanvullende pakket zal worden verwerkt in 2021, nadat het ministerie BZK de bedragen per gemeente heeft bepaald en beschikt. Inmiddels is er uit de 3e tranche voor 2021 al voor € 1,4 miljoen aan corona 2021 bevoorschot voor de onderdelen cultuurmiddelen, verkiezingen, re-integratie bijstandsgerechtigenden, gemeentelijk schuldenbeleid en bijzondere bijstand.
4. Eigen financieringsmiddelen
Het renteresultaat geeft een batig saldo van € 272.000. Dit structurele rentevoordeel wordt grotendeels veroorzaakt door:
Het structurele rentevoordeel zal worden verwerkt in de Kaderbrief 2022.
5. Deelnemingen
De dividenduitkering BNG over 2019 is volledig verantwoord in 2020. De betaling heeft nog niet plaatsgevonden omdat banken dividenden onder strikte voorwaarden uitkeren. Na aanleiding daarvan heeft de BNG besloten de ruimte die de Europese Centrale Bank (ECB) biedt een beperkt deel in maart 2021 uit te keren (en het restant later). Voor het jaar 2020 zal de BNG het dividend niet voor eind september 2021 uitkeren. Daarnaast is de BNG onderworpen aan eventuele toekomstige aanbevelingen van de ECB.
6. Incidentele baten en lasten
Het saldo van incidentele baten en lasten geeft per saldo een nadeel van € 156.000. Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door:
Er zijn binnen het overzicht algemene dekkingsmiddelen geen reserves.
Onderwerp (-/- is lagere baten / lasten x € 1.000) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hoger rentevoordeel op aangetrokken langlopende leningen | - | 320 |
Onderwerp (-/- is lagere baten/lasten x € 1.000) | Lasten | Baten |
---|---|---|
Afwikkelingsverschil dividenduitkering EZW | 64 | - |
Coronacompensatie Rijk | - | 361 |
Totaal | 64 | 361 |