MENU
PDF Opties

3. Overzicht overhead, VPB en onvoorzien

Overhead

Inleiding

De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Indirecte kosten zijn kosten die niet rechtstreeks samenhangen met een product. Voorbeelden van overheadkosten zijn managementkosten, huisvestingskosten, automatiseringskosten, personeelsgebonden kosten.

Wat hebben we daarvoor gedaan

  • Het project kwaliteitsverbetering BAG/WOZ administratie is in 2020 afgerond. De omzetting naar taxeren op gebruiksoppervlakte (GBO) zal in 2021 plaatvinden. Er zal met name gecontroleerd worden of er grote waardeverschillen ontstaan ten opzichte van het taxeren op inhoud.
  • De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (), de Basisregistratie Grootschalige Topografie
  • () en de Basisregistratie Ondergrond () worden jaarlijks aan een zelfevaluatie onderworpen (ENSIA) en behalen alle drie een hoge score (>78%) op de diverse wettelijke kwaliteitseisen voor betreffende basisregistraties.
  • Het Datalab en het onderzoeksteam B&I in 2020 hebben samen een grote sprong voorwaarts gemaakt in het aanleveren van data, rapportages en monitors die nodig zijn voor de bestuurlijke verantwoording voor o.a wonen, schuldhulpverlening, jeugd en . Het lukt steeds beter om data om te zetten naar informatie door nieuwe technieken en regie op data. Voor het komende zijn inmiddels 200 informatieve kaarten over de stad in Atlas gezet. De wijze waarop Atlas is ontwikkeld (open source) is eind 2020 beloond met een stimulering subsidie van € 30.000 om Purmerend in staat te stellen om samen met andere gemeenten het product Atlas verder te ontwikkelen.
  • Onder regie van het Waterlands Archief is in 2020 een start gemaakt met het digitaliseren van de bouwdossiers. Dit project strekt zich uit over meerdere jaren tot en met 2024. Het digitaliseren van de dossiers is van belang voor het toekomstige Omgevingsloket.

Financieel overzicht overhead

PGR12

Realisatie 2019

Begroting 2020 primitief

Begroting 2020 bijgesteld

Realisatie 2020

Afwijking

Lasten

-21.641

-21.016

-22.024

-22.322

-299

Baten

997

254

288

897

609

Saldo

-20.644

-20.762

-21.736

-21.426

310

Het overzicht heeft per saldo een voordelige afwijking van € 310.000. Dit komt door € 299.000 hogere lasten en € 609.000 hogere baten. De afwijkingen zijn incidenteel tenzij anders vermeld.

Afwijkingen overzicht overhead

BV121 OVERHEAD

Lasten

Baten

Frictiekosten domeinen

De afwijking op frictiekosten wordt veroorzaakt door kosten in verband met bovenformatief personeel en afgesloten vaststellingsovereenkomsten..

-367

Dit betreft ontvangen vergoedingen en opbrengsten detacheringsovereenkomsten van bovenformatief personeel.

234

Huisvesting / Facilitair

De nadelige afwijking wordt grotendeels veroorzaakt door een extra storting van € 259.000 in de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen. Bij de actualisatie van het meerjarenonderhoudsplan gebouwen is een extra storting in de voorziening noodzakelijk gebleken. Daarnaast zijn er hogere kosten voor schoonmaak en lagere kosten voor dagelijks onderhoud stadhuis, kantoorartikelen, repro, catering etc.

-124

Informatievoorziening

Bij informatievoorziening zijn een aantal afwijkingen te zien. Hogere kosten voor licenties, software, het zaaksysteem en lagere kosten voor mobiele telefonie resulteren in totaal in een nadelige afwijking van € 167.000

-167

Overige verrekeningen / doorbelastingen

Ten laste van investeringen, grexen, anterieure overeenkomsten / particuliere initiatieven worden overheadkosten doorbelast. Deze doorbelasting is gekoppeld aan / gebaseerd op de urenbesteding ten laste van deze onderdelen. In 2020 zijn aanmerkelijk meer uren doorbelast op de genoemde onderdelen zodat dit leidt tot een hogere doorbelasting van overheadkosten, een voordelige afwijking.

654

Personeel

De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere / niet begrote inhuurkosten van personeel.

-289

Dit betreft doorbelastingen van personeelskosten en opbrengsten van detacheringsinkomsten met betrekking tot vast personeel.

310

Totaal

-293

544

Vennootschapsbelasting (VPB)

PGR13

Realisatie 2019

Begroting 2020 primitief

Begroting 2020 bijgesteld

Realisatie 2020

Afwijking

Lasten

-

-0

-0

-

0

Saldo

-

-0

-0

-

0

In 2018 is de aangifte vennootschapsbelasting () 2017 ingediend. In 2020 zijn inmiddels ook de aangiften 2018 en 2019 gedaan en een correctie op de voorlopige, ambtshalve, aanslag 2020 van de Belastingdienst. In de aangifte 2017, 2018 en 2019 is een fiscaal verlies opgenomen, die verrekend is met de voorlopige (tussentijdse) winst 2020. De aanslag c.q. vooruitbetaling 2020 zal verrekend worden met de verliezen in de periode 2021 tot en met 2027 en de winsten vanaf 2028. De uitgangspunten van de aangifte 2017 worden momenteel afgestemd met de Belastingdienst. Naar verwachting zal dit in het 1e halfjaar 2021 zijn.

Onvoorzien

PGR14

Realisatie 2019

Begroting 2020 primitief

Begroting 2020 bijgesteld

Realisatie 2020

Afwijking

Lasten

-

-50

-50

-

50

Saldo

-

-50

-50

-

50

Het saldo van incidentele baten en lasten geeft per saldo een voordeel van € 50.000. Dit is inclusief een bedrag van onvoorziene uitgaven, die voldoen aan de volgende criteria:

• op het moment van totstandkoming van de begroting waren de kosten nog niet te voorzien;

• het is niet mogelijk om deze kosten te vermijden;

• de kosten zijn niet uit te stellen naar de toekomst voor afweging bij de volgende Kadernota.

In 2020 is de post onvoorzien van € 50.000 niet aangesproken door de raad.