De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Indirecte kosten zijn kosten die niet rechtstreeks samenhangen met een product. Voorbeelden van overheadkosten zijn managementkosten, huisvestingskosten, automatiseringskosten, personeelsgebonden kosten.
PGR12 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 bijgesteld | Realisatie 2020 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -21.641 | -21.016 | -22.024 | -22.322 | -299 |
Baten | 997 | 254 | 288 | 897 | 609 |
Saldo | -20.644 | -20.762 | -21.736 | -21.426 | 310 |
Het overzicht heeft per saldo een voordelige afwijking van € 310.000. Dit komt door € 299.000 hogere lasten en € 609.000 hogere baten. De afwijkingen zijn incidenteel tenzij anders vermeld.
BV121 OVERHEAD | Lasten | Baten |
---|---|---|
Frictiekosten domeinen | ||
De afwijking op frictiekosten wordt veroorzaakt door kosten in verband met bovenformatief personeel en afgesloten vaststellingsovereenkomsten.. | -367 | |
Dit betreft ontvangen vergoedingen en opbrengsten detacheringsovereenkomsten van bovenformatief personeel. | 234 | |
Huisvesting / Facilitair | ||
De nadelige afwijking wordt grotendeels veroorzaakt door een extra storting van € 259.000 in de voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen. Bij de actualisatie van het meerjarenonderhoudsplan gebouwen is een extra storting in de voorziening noodzakelijk gebleken. Daarnaast zijn er hogere kosten voor schoonmaak en lagere kosten voor dagelijks onderhoud stadhuis, kantoorartikelen, repro, catering etc. | -124 | |
Informatievoorziening | ||
Bij informatievoorziening zijn een aantal afwijkingen te zien. Hogere kosten voor licenties, software, het zaaksysteem en lagere kosten voor mobiele telefonie resulteren in totaal in een nadelige afwijking van € 167.000 | -167 | |
Overige verrekeningen / doorbelastingen | ||
Ten laste van investeringen, grexen, anterieure overeenkomsten / particuliere initiatieven worden overheadkosten doorbelast. Deze doorbelasting is gekoppeld aan / gebaseerd op de urenbesteding ten laste van deze onderdelen. In 2020 zijn aanmerkelijk meer uren doorbelast op de genoemde onderdelen zodat dit leidt tot een hogere doorbelasting van overheadkosten, een voordelige afwijking. | 654 | |
Personeel | ||
De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere / niet begrote inhuurkosten van personeel. | -289 | |
Dit betreft doorbelastingen van personeelskosten en opbrengsten van detacheringsinkomsten met betrekking tot vast personeel. | 310 | |
Totaal | -293 | 544 |
PGR13 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 bijgesteld | Realisatie 2020 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | -0 | -0 | - | 0 |
Saldo | - | -0 | -0 | - | 0 |
In 2018 is de aangifte vennootschapsbelasting () 2017 ingediend. In 2020 zijn inmiddels ook de aangiften 2018 en 2019 gedaan en een correctie op de voorlopige, ambtshalve, aanslag 2020 van de Belastingdienst. In de aangifte 2017, 2018 en 2019 is een fiscaal verlies opgenomen, die verrekend is met de voorlopige (tussentijdse) winst 2020. De aanslag c.q. vooruitbetaling 2020 zal verrekend worden met de verliezen in de periode 2021 tot en met 2027 en de winsten vanaf 2028. De uitgangspunten van de aangifte 2017 worden momenteel afgestemd met de Belastingdienst. Naar verwachting zal dit in het 1e halfjaar 2021 zijn.
PGR14 | Realisatie 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 bijgesteld | Realisatie 2020 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | -50 | -50 | - | 50 |
Saldo | - | -50 | -50 | - | 50 |
Het saldo van incidentele baten en lasten geeft per saldo een voordeel van € 50.000. Dit is inclusief een bedrag van onvoorziene uitgaven, die voldoen aan de volgende criteria:
• op het moment van totstandkoming van de begroting waren de kosten nog niet te voorzien;
• het is niet mogelijk om deze kosten te vermijden;
• de kosten zijn niet uit te stellen naar de toekomst voor afweging bij de volgende Kadernota.
In 2020 is de post onvoorzien van € 50.000 niet aangesproken door de raad.