Overeenkomstig artikel 26 BBV verantwoorden we in deze paragraaf wat we in de paragraaf Lokale heffingen bij de begroting hebben opgenomen.
In onderstaande tabellen staat inzichtelijk welk percentage kostendekkendheid in de bijgestelde begroting was geraamd en in de rekening is gerealiseerd.
Tabel kostendekkendheid product afvalverwijdering
Bedrag in € | Prinitieve begroting 2020 | Bijgestelde begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
Lasten | 10.707.153 | 10.480.306 | 10.602.900 |
Btw | 1.151.101 | 1.151.101 | 1.151.101 |
Overhead | 1.319.353 | 1.668.634 | 1.668.634 |
Totaal lasten | 13.177.607 | 13.300.041 | 13.422.635 |
Baten | 13.009.697 | 12.786.444 | 12.977.923 |
Saldo | 167.910 | 513.597 | 444.712 |
Corona effect (dekking algemene reserve) | - | -345.687 | -345.687 |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing | -167.910 | -167.910 | -99.025 |
Dotatie voorziening afvalstoffenheffing | - | - | - |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief afvalstoffenheffing hielden we rekening met € 1,2 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. De mutatie van de overhead is toegelicht in de eerste bestuursrapportage. In 2019 was € 250.324 beschikbaar in de voorziening afvalstoffenheffing. Hiervan is in 2020 € 167.910 onttrokken voor het tarief afvalstoffenheffing 2020. Door een positief resultaat over 2020 van € 68.885 is de onttrekking aan de voorziening per saldo € 99.025. Van het saldo van de voorziening ultimo 2020 (€ 151.299) is € 82.414 betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing 2021 en € 68.885 wordt in de voorziening aangehouden om mogelijke tegenvallers binnen afvalbeheer, zoals de marktwerking op de tarieven van de diverse afvalstromen, op te kunnen vangen. Het tarief van de afvalstoffenheffing 2020 is volledig kostendekkend.
Tabel kostendekkendheid product riolering
Bedrag in € | Primitieve begroting 2020 | Bijgestelde begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
Lasten | 6.049.058 | 5.648.062 | 5.465.413 |
Btw | 720.104 | 720.104 | 720.104 |
Overhead | 751.374 | 1.152.370 | 1.152.370 |
Totaal lasten | 7.520.536 | 7.520.536 | 7.337.887 |
Baten | 7.408.155 | 7.408.155 | 7.339.294 |
Saldo | 112.381 | 112.381 | -1.407 |
Onttrekking voorziening gemeentelijke watertaken | -112.381 | -112.381 | - |
Dotatie voorziening gemeentelijke watertaken | - | - | 1.407 |
Kostendekkendheid | - | - | - |
Kostendekkendheid in % | 100% | 100% | 100% |
In de berekening van het tarief rioolheffing hielden we rekening met € 0,7 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. De mutatie van de overhead is toegelicht in de eerste bestuursrapportage. In 2019 was € 2.191.318 beschikbaar in de voorziening gemeentelijke watertaken. Als gevolg van doorgeschoven werkzaamheden is in 2020 per saldo € 1.407 gedoteerd aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Het saldo van de voorziening bedraagt ultimo 2020 € 2.192.726. Het tarief van de rioolheffing 2020 is volledig kostendekkend.
Tabel overige producten inzake kostendekkendheid
Bedrag in € 1.000 | Primitieve begroting 2020 | Bijgestelde begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
Leges Omgevingsvergunningen | |||
Lasten | 2.060 | 2.120 | 2.053 |
Baten | 2.095 | 2.464 | 2.705 |
Saldo | -35 | -344 | -651 |
Kostendekkendheid in % | 101 | 116 | 131 |
Leges Burgerzaken | |||
Lasten | 2.901 | 3.015 | 2.929 |
Baten | 864 | 887 | 1.014 |
Saldo | 2.037 | 2.128 | 1.915 |
Kostendekkendheid in % | 30 | 29 | 35 |
Leges Begraafplaatsen | |||
Lasten | 589 | 684 | 658 |
Baten | 618 | 500 | 486 |
Saldo | -29 | 185 | 171 |
Kostendekkendheid in % | 105 | 73 | 74 |
Leges Markten | |||
Lasten | 165 | 182 | 170 |
Baten | 126 | 75 | 62 |
Saldo | 39 | 108 | 108 |
Kostendekkendheid in % | 76 | 41 | 37 |
Gerealiseerde aantallen beïnvloeden voor de meeste legessoorten het percentage kostendekkendheid. Die zijn variabel en niet altijd goed vooraf in te schatten. De lasten betreffen voornamelijk personeel en zijn minder variabel.
Tabel baten met betrekking tot de lokale heffingen
Soort | Raming 2020 voor wijziging | Raming 2020 na wijziging | Werkelijk 2020 |
---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting (OZB): | |||
- gebruikers (alleen bedrijven) | 2.046.959 | 2.046.959 | 2.026.837 |
- eigenaren | 11.725.775 | 11.725.775 | 11.777.149 |
Belasting op roerende woon- en verblijfsruimten (RWB) | 11.658 | 11.658 | 14.183 |
Afvalstoffenheffing | 11.775.754 | 11.775.754 | 11.806.609 |
Reinigingsrecht | 80.000 | 80.000 | 82.190 |
Rioolheffing | 7.253.079 | 7.253.079 | 7.286.845 |
Parkeerbelastingen | 3.410.488 | 2.033.655 | 2.418.986 |
Precariobelasting | 204.294 | 54.294 | 0 |
Hondenbelasting | 411.784 | 411.784 | 414.937 |
Reclamebelasting | 150.000 | 118.000 | 89.800 |
Toeristenbelasting | 50.000 | 50.000 | 55.195* |
Bedrijveninvesteringszones (BIZ) | 83.425 | 83.425 | 52.528 |
Totaal lokale heffingen | 37.203.216 | 35.644.383 | 36.115.059 |
*De vermelde gerealiseerde opbrengst heeft betrekking op het jaar 2019. Bij toeristenbelasting is de hoogte van de verschuldigde toeristenbelasting altijd pas bekend na afloop van het kalenderjaar. De heffing en de invordering van de toeristenbelasting 2020 vindt daarom plaats in 2021.
De heffing en inning hebben plaatsgevonden overeenkomstig het vastgestelde beleid.
Parkeerbelastingen
In 2020 zijn er 6694 naheffingsaanslagen opgelegd omdat op het moment van de controle er geen of onvoldoende parkeergeld betaald was. Er zijn 1068 bezwaarschriften ingediend waarvan in 72% van de gevallen het bezwaar gegrond is verklaard. Met name de bezwaren waarbij parkeergeld betaald is met behulp van de smartphone leidt in de meeste gevallen tot toekenning van de bezwaarschriften. Achteraf blijkt dan parkeergeld te zijn betaald, maar heeft de parkeerder een vergissing gemaakt bij het aanmelden van het juiste kenteken met de smartphone bij één van de belproviders. Jurisprudentie van de belastingrechter wijst uit dat in die situaties het bezwaar moet worden toegekend omdat parkeerbelasting betaald is.
Precariobelasting
Over 2020 zijn er in verband met COVID-19 geen aanslagen precariobelasting opgelegd.
Hondenbelasting
In juli 2020 is de jaarlijkse huis-aan-huis controle uitgevoerd voor de hondenbelasting. Deze jaarlijkse controle wordt over 1/3 deel van de gemeente uitgevoerd. De hercontrole heeft in totaal 369 nieuwe aanmeldingen voor de hondenbelasting opgeleverd.
Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
Eind 2019 heeft er een draagvlakonderzoek plaatsgevonden onder de ondernemers in de binnenstad voor het invoeren van een BIZ Binnenstad met ingang van 2020. Na het tellen van de stemmen bleek er onvoldoende draagvlak te zijn onder de ondernemers. Als gevolg hiervan bleef de reclamebelasting voor de ondernemers van de binnenstad van kracht. De opbrengst reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte perceptiekosten overgemaakt naar de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend (BOF). BOF organiseert activiteiten in het centrumgebied met als doel klanten te verleiden, het verblijf in de historische binnenstad te verlengen en te intensiveren. Het college heeft op verzoek van het bestuur van de Stichting BOF in verband met COVID-19 het eerste kwartaal 2020 niet in rekening gebracht bij de ondernemers.
Bezwaarschriften tegen de hoogte van de WOZ waarden
In 2020 zijn in totaal 1014 bezwaarschriften (dossiers) ingediend naar aanleiding van de jaarlijkse herwaardering van de woningen en de niet woningen. In 2019 waren er 1039 bezwaarschriften ingediend. In 2019 is in 33% van de gevallen de WOZ waarde verlaagd. In 2020 is in 32% van de gevallen de WOZ waarde verlaagd.
Tabel kwijtscheldingen
Omschrijving | Afvalstoffenheffing | Rioolrecht (gebruik) | Totaal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
| aantal | bedrag | aantal | bedrag | verleend |
Automatische kwijtschelding 2019 | 1.728 | 556.398 | 1.728 | 110.335 | 666.733 | ||||
Automatische kwijtschelding 2020 | 1.758 | 572.827 | 1.758 | 121.452 | 694.279 | ||||
kwijtschelding op verzoek 2019 | 666 | 199.039 | 666 | 39.533 | 238.572 | ||||
Kwijtschelding op verzoek 2020 | 476 | 146.838 | 476 | 31.146 | 177.984 | ||||
Totaal 2019 | 2.394 | 739.864 | 2.394 | 146.775 | 886.639 | ||||
Totaal 2020 | 2.234 | 719.665 | 2.234 | 152.598 | 872.263 |
Oninbare posten
Jaarlijks vindt er een onderzoek plaats van alle openstaande vorderingen. De mate van verhaalbaarheid is onderzocht. De redenen dat opgelegde aanslagen oninbaar worden verklaard zijn bijvoorbeeld dat burgers verhuizen zonder een nieuw adres door te geven. Ook maken burgers gebruik van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WNSP). Bij bedrijven gaat het vaak om faillissementen. De controle heeft geleid tot een voorstel om € 172.503 af te boeken als oninbaar van nog openstaande belastingbedragen. Het percentage oninbaar bedraagt hierdoor 0,53% .