MENU
PDF Opties

1. Lokale heffingen

Algemeen

Overeenkomstig artikel 26 BBV verantwoorden we in deze paragraaf wat we in de paragraaf Lokale heffingen bij de begroting hebben opgenomen.

Kostendekkendheid van de heffingen

In onderstaande tabellen staat inzichtelijk welk percentage kostendekkendheid in de bijgestelde begroting was geraamd en in de rekening is gerealiseerd.

Tabel kostendekkendheid product afvalverwijdering

Bedrag in €

Prinitieve begroting

2020

Bijgestelde begroting

2020

Rekening

2020

Lasten

10.707.153

10.480.306

10.602.900

Btw

1.151.101

1.151.101

1.151.101

Overhead

1.319.353

1.668.634

1.668.634

Totaal lasten

13.177.607

13.300.041

13.422.635

Baten

13.009.697

12.786.444

12.977.923

Saldo

167.910

513.597

444.712

Corona effect (dekking algemene reserve)

-

-345.687

-345.687

Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing

-167.910

-167.910

-99.025

Dotatie voorziening afvalstoffenheffing

-

-

-

Kostendekkendheid

-

-

-

Kostendekkendheid in %

100%

100%

100%

In de berekening van het tarief afvalstoffenheffing hielden we rekening met € 1,2 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. De mutatie van de overhead is toegelicht in de eerste bestuursrapportage. In 2019 was € 250.324 beschikbaar in de voorziening afvalstoffenheffing. Hiervan is in 2020 € 167.910 onttrokken voor het tarief afvalstoffenheffing 2020. Door een positief resultaat over 2020 van € 68.885 is de onttrekking aan de voorziening per saldo € 99.025. Van het saldo van de voorziening ultimo 2020 (€ 151.299) is € 82.414 betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing 2021 en € 68.885 wordt in de voorziening aangehouden om mogelijke tegenvallers binnen afvalbeheer, zoals de marktwerking op de tarieven van de diverse afvalstromen, op te kunnen vangen. Het tarief van de afvalstoffenheffing 2020 is volledig kostendekkend.

Tabel kostendekkendheid product riolering

Bedrag in €

Primitieve

begroting

2020

Bijgestelde

begroting

2020

Rekening

2020

Lasten

6.049.058

5.648.062

5.465.413

Btw

720.104

720.104

720.104

Overhead

751.374

1.152.370

1.152.370

Totaal lasten

7.520.536

7.520.536

7.337.887

Baten

7.408.155

7.408.155

7.339.294

Saldo

112.381

112.381

-1.407

Onttrekking voorziening gemeentelijke watertaken

-112.381

-112.381

-

Dotatie voorziening gemeentelijke watertaken

-

-

1.407

Kostendekkendheid

-

-

-

Kostendekkendheid in %

100%

100%

100%

In de berekening van het tarief rioolheffing hielden we rekening met € 0,7 miljoen extra dekking door btw die we aan inwoners doorrekenen. De mutatie van de overhead is toegelicht in de eerste bestuursrapportage. In 2019 was € 2.191.318 beschikbaar in de voorziening gemeentelijke watertaken. Als gevolg van doorgeschoven werkzaamheden is in 2020 per saldo € 1.407 gedoteerd aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Het saldo van de voorziening bedraagt ultimo 2020 € 2.192.726. Het tarief van de rioolheffing 2020 is volledig kostendekkend.

Tabel overige producten inzake kostendekkendheid

Bedrag in € 1.000

Primitieve

begroting

2020

Bijgestelde begroting

2020

Rekening

2020

Leges Omgevingsvergunningen

Lasten

2.060

2.120

2.053

Baten

2.095

2.464

2.705

Saldo

-35

-344

-651

Kostendekkendheid in %

101

116

131

Leges Burgerzaken

Lasten

2.901

3.015

2.929

Baten

864

887

1.014

Saldo

2.037

2.128

1.915

Kostendekkendheid in %

30

29

35

Leges Begraafplaatsen

Lasten

589

684

658

Baten

618

500

486

Saldo

-29

185

171

Kostendekkendheid in %

105

73

74

Leges Markten

Lasten

165

182

170

Baten

126

75

62

Saldo

39

108

108

Kostendekkendheid in %

76

41

37

Gerealiseerde aantallen beïnvloeden voor de meeste legessoorten het percentage kostendekkendheid. Die zijn variabel en niet altijd goed vooraf in te schatten. De lasten betreffen voornamelijk personeel en zijn minder variabel.

De geraamde inkomsten

Tabel baten met betrekking tot de lokale heffingen

Soort

Raming

2020 voor wijziging

Raming

2020 na

wijziging

Werkelijk

2020

Onroerende zaakbelasting (OZB):

- gebruikers (alleen bedrijven)

2.046.959

2.046.959

2.026.837

- eigenaren

11.725.775

11.725.775

11.777.149

Belasting op roerende woon- en verblijfsruimten (RWB)

11.658

11.658

14.183

Afvalstoffenheffing

11.775.754

11.775.754

11.806.609

Reinigingsrecht

80.000

80.000

82.190

Rioolheffing

7.253.079

7.253.079

7.286.845

Parkeerbelastingen

3.410.488

2.033.655

2.418.986

Precariobelasting

204.294

54.294

0

Hondenbelasting

411.784

411.784

414.937

Reclamebelasting

150.000

118.000

89.800

Toeristenbelasting

50.000

50.000

55.195*

Bedrijveninvesteringszones (BIZ)

83.425

83.425

52.528

Totaal lokale heffingen

37.203.216

35.644.383

36.115.059

*De vermelde gerealiseerde opbrengst heeft betrekking op het jaar 2019. Bij toeristenbelasting is de hoogte van de verschuldigde toeristenbelasting altijd pas bekend na afloop van het kalenderjaar. De heffing en de invordering van de toeristenbelasting 2020 vindt daarom plaats in 2021.

Beleid ten aanzien van lokale heffingen

De heffing en inning hebben plaatsgevonden overeenkomstig het vastgestelde beleid.

Parkeerbelastingen
In 2020 zijn er 6694 naheffingsaanslagen opgelegd omdat op het moment van de controle er geen of onvoldoende parkeergeld betaald was. Er zijn 1068 bezwaarschriften ingediend waarvan in 72% van de gevallen het bezwaar gegrond is verklaard. Met name de bezwaren waarbij parkeergeld betaald is met behulp van de smartphone leidt in de meeste gevallen tot toekenning van de bezwaarschriften. Achteraf blijkt dan parkeergeld te zijn betaald, maar heeft de parkeerder een vergissing gemaakt bij het aanmelden van het juiste kenteken met de smartphone bij één van de belproviders. Jurisprudentie van de belastingrechter wijst uit dat in die situaties het bezwaar moet worden toegekend omdat parkeerbelasting betaald is.

Precariobelasting
Over 2020 zijn er in verband met COVID-19 geen aanslagen precariobelasting opgelegd.

Hondenbelasting
In juli 2020 is de jaarlijkse huis-aan-huis controle uitgevoerd voor de hondenbelasting. Deze jaarlijkse controle wordt over 1/3 deel van de gemeente uitgevoerd. De hercontrole heeft in totaal 369 nieuwe aanmeldingen voor de hondenbelasting opgeleverd.

Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
Eind 2019 heeft er een draagvlakonderzoek plaatsgevonden onder de ondernemers in de binnenstad voor het invoeren van een BIZ Binnenstad met ingang van 2020. Na het tellen van de stemmen bleek er onvoldoende draagvlak te zijn onder de ondernemers. Als gevolg hiervan bleef de reclamebelasting voor de ondernemers van de binnenstad van kracht. De opbrengst reclamebelasting wordt na aftrek van de door de gemeente gemaakte perceptiekosten overgemaakt naar de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend (BOF). BOF organiseert activiteiten in het centrumgebied met als doel klanten te verleiden, het verblijf in de historische binnenstad te verlengen en te intensiveren. Het college heeft op verzoek van het bestuur van de Stichting BOF in verband met COVID-19 het eerste kwartaal 2020 niet in rekening gebracht bij de ondernemers.


Bezwaarschriften tegen de hoogte van de WOZ waarden
In 2020 zijn in totaal 1014 bezwaarschriften (dossiers) ingediend naar aanleiding van de jaarlijkse herwaardering van de woningen en de niet woningen. In 2019 waren er 1039 bezwaarschriften ingediend. In 2019 is in 33% van de gevallen de WOZ waarde verlaagd. In 2020 is in 32% van de gevallen de WOZ waarde verlaagd.

Tabel kwijtscheldingen

Omschrijving

Afvalstoffenheffing

Rioolrecht (gebruik)

Totaal

aantal

bedrag

aantal

bedrag

verleend

Automatische kwijtschelding 2019

1.728

556.398

1.728

110.335

666.733

Automatische kwijtschelding 2020

1.758

572.827

1.758

121.452

694.279

kwijtschelding op verzoek 2019

666

199.039

666

39.533

238.572

Kwijtschelding op verzoek 2020

476

146.838

476

31.146

177.984

Totaal 2019

2.394

739.864

2.394

146.775

886.639

Totaal 2020

2.234

719.665

2.234

152.598

872.263

Oninbare posten
Jaarlijks vindt er een onderzoek plaats van alle openstaande vorderingen. De mate van verhaalbaarheid is onderzocht. De redenen dat opgelegde aanslagen oninbaar worden verklaard zijn bijvoorbeeld dat burgers verhuizen zonder een nieuw adres door te geven. Ook maken burgers gebruik van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WNSP). Bij bedrijven gaat het vaak om faillissementen. De controle heeft geleid tot een voorstel om € 172.503 af te boeken als oninbaar van nog openstaande belastingbedragen. Het percentage oninbaar bedraagt hierdoor 0,53% .