In 2020 zou de aanbesteding voor openbaar vervoer in Zaanstreek Waterland door de Vervoerregio Amsterdam (VRA) in gang worden gezet. De coronacrisis leidde echter tot een grote krimp van het aantal reizigers. Hierdoor heeft het Dagelijks Bestuur van de VRA besloten de bestaande concessie met EBS (Waterland) en Connexxion (Zaanstreek) te verlengen tot eind 2023.
De impact van corona op het openbaar vervoer heeft ertoe geleid dat in 2020 een aangepast vervoerplan is opgesteld, waarbij het netwerk intact is gebleven, maar (tijdelijk) wordt afgeschaald op de frequenties van de R-net lijnen.
In 2020 zouden we starten met aanbesteden van een nieuw verkeersprognosemodel voor Purmerend. Vanwege corona is het niet mogelijk gebleken om daarvoor benodigde actuele verkeerstellingen te houden. In 2020 is daarom een update gedaan van het bestaande 'verkeersprognosemodel gemeente Purmerend 2030'.
Voor plaatsing en exploitatie van laadpalen is de gemeente aangesloten bij het regionaal contract van MRA-E. Het gemeentelijk beleid (is regionaal beleid MRA-E) voor elektrisch vervoer richt zich (nu) nog op uitvoering en gaat over het aanvragen en realiseren van laadpalen. Eind 2020 waren er 67 openbare laadpalen (134 laadlocaties) in bedrijf.
Opleveren Ontwikkelagenda Hoornse Lijn in het kader van de MIRT-Corridor Amsterdam Hoorn
Deelname aan een landelijke studie “Het nieuwe 30” in samenwerking met de Vervoerrgio Amsterdam met een casestudie over de Westerstraat.
We hebben uitvoering gegeven aan de parkeermaatregelen uit het Verkeersplan Purmerend 2040. In het kader van optimaliseren zijn vergunningparkeerplaatsen omgezet naar betaalde parkeerplaatsen. De parkeerinstallatie in de Claxonate is vernieuwd, waardoor de garage beter functioneert en informatie over het aantal beschikbare plaatsen zichtbaar is op het parkeerverwijssysteem. In het kader van beïnvloeden is parkeerregulering uitgerold in Kop West, Zuiderpolder en Gors Noord. Daarnaast is de bezoekersvergunning breder beschikbaar gesteld en zijn drie nieuwe parkeervergunningen (mantelzorg, zorgverleners en functionele vergunning) geïntroduceerd.
We vroegen bij de Vervoerregio bijzondere doeluitkeringen aan voor: Westerweg – Purmerenderweg, reconstructie Wagenweg, fietspadenplan, 30km-zone Overwhere.
We geven met de regio Waterland uitvoering aan het programma Bereikbaarheid Waterland, zodat de verbindingen in het gebied en met Amsterdam verder verbeteren.